Veel gestelde vragen die wij krijgen zijn:


Eigenlijk het eerste component waar het ontstaan van een nieuw systeem mee begint.
In 95% van de laptops zijn deze onlosmakelijk met het moederbord verbonden.
Hetzij intern via de processor danwel een vaste chip naast de processor.
De overige 5% is gebaseerd op het MXM insteek principe, waar upgrade/wisselen mogelijk is.
Klinkt toekomstbestendig, maar de werkelijkheid is net even iets minder positief.



Welke kaart geschikt is voor u hangt wederom af van uw gebruiksprofiel en wensen.

- Heeft u een scherm met een hoge resolutie op het oog?

- Heeft u netspanning in de buurt of bent u afhankelijk van de accu?

- Moet het mogelijk zijn om nu en nabije toekomst moderne spellen te spelen?

- Werkt u veel met zware grafische programma's die door de videokaart ondersteunt worden?


Voor vrijwel alle normale internet, tekstverwerk en lichte multimedia zaken is de huidige Intel processor genoeg.
De upgrade naar de GT555 van Nvidia is een aanzienlijke sprong vooruit maar heeft bij gebruik invloed op de accu duur.
Grafische versnelling bij o.a. Adobe software is mogelijk en wat zwaardere games kunnen gedraaid worden.

Daaropvolgend komen de zware MXM kaarten, de Nvidia 560m, 580m en de AMD HD6990m.
Stroomverbruik stijgt hiermee naar 75 tot 100W onder volle belasting waardoor werktijd v/d accu drastisch terugloopt.
Dit is onder volle belasting, uiteraard is werken zonder zware grafische zaken of games prima mogelijk.
Koeling wordt essentieel om de kaarten onder de 95 graden te houden waardoor ook ventilator overlast mee gaat spelen.

Kijken we naar prestaties dan kunnen we globaal zeggen dat wanneer we de intel video als 100% nemen:

- De GT555 kunnen zien als 50% winst naar 150% t.o.v Intel onboard VGA

- De GTX560M kunnen zien als 100% winst naar 200% t.o.v Intel onboard VGA

- De GT580m kunnen zien als 300% winst naar 400% t.o.v Intel onboard VGA

- De HD6990m kunnen zien als 300% winst naar 400% t.o.v Intel onboard VGA



Dit zijn geen harde getallen omdat prestaties verschillen per programma of spel en overige onderdelen in uw systeem.
U kunt hierwel uit opmaken dat een 560m grofweg de helft presteert t.o.v. een 580m en HD6990m.
En daarnaast dat de 580m en HD6990m gemiddeld gelijkwaardig presteren.


Prijstechnisch is de 580m momenteel een uitschieter in negatieve zin.
De kaart is veel duurder dan de gelijk presterende HD6990m, echter is zakelijke ondersteuning (vooralsnog) wel beter.
Met een 560m, 580m, HD6990m heeft u een MXM kaart en dus theoretisch de mogelijkheid tot upgraden.
Losse MXM kaarten zijn echter bijzonder prijzig en zeer moeilijk verkrijgbaar.
Daarnaast wordt er door fabrikanten meer dan eens afgeweken van de MXM standaard zodat het alsnog niet past.
Zie MXM dus alsutblieft niet als een eenvoudige upgrade mogelijkheid maar noodzaak om zware kaarten mogelijk te maken.
Bijkomend voordeel is dat dit onderdeel bij defect eenvoudig verwisselbaar is zonder dat uw laptop uit elkaar moet.
Bij intensief gebruik is dit (samen met de Processor) het onderdeel wat het meest aan hoge temperaturen onderhevig is.



Intel HD3000, GT555m, GTX560m, GTX580m, HD6990m



Een videokaart of grafische kaart is de interface tussen een computer en het beeldscherm.
Het belangrijkste onderdeel van de videokaart is de GPU.


Graphics Processing Unit (GPU)

Een GPU is een speciale processor ontworpen voor het verwerken van grafische data.
De GPU berekent de beeldopbouw en versnelt het renderen van 3D beelden.
De rekenkracht van een GPU wordt uitgedrukt in GigaFLOPS.

Enkele onderdelen in moderne GPU's zijn onder andere:

TMU's (Texture Units): plaatsen zoals de naam als zegt de textures over een 3D model.
ROP's (Render back-ends): processors voor rasteroperatie's zoals blending en anti-aliasing.
Stream Processors (shaders): verantwoordelijk voor visuele effecten en vortex-operations.
Bij de betere videokaarten met grote getallen aanwezig in de GPU.
De gebruikte geheugeninterface. Verzorgt de communicatie met het gebruikte VRAM.
De klokfrequentie van de GPU bepaald hoeveel keer per seconde de betreffende onderdelen worden aangeroepen.
Een hogere klokfrequentie betekent niet dat de prestaties beter zijn.

Net als het RAM, gebruikt het videogeheugen ook DDR technologie.

-GDDR5-
video geheugen, dat 4 keer per klokperiode data kan verwerken.
Zowel nVidia als AMD maken op de betere kaarten gebruik van dit type geheugen.

-GDDR3-
DDR-geheugen, dat twee keer per klokperiode data kan verwerken.
Dit type geheugen werkt op lagere spanningen dan DDR2- en DDR-geheugen.

-Gedeeld-
Hierbij wordt het intern geheugen (RAM) van de computer zelf gebruikt.
Dit is trager, maar wel goedkoper dan geheugen op de videokaart zelf.


De meest voorkomende aansluitingen tussen de videokaart en monitor zijn:

- HDMI
- DVI
-DisplayPort
- VGA
- Tv-out
- S-Video
De eerste 3 zijn digitale verbindingen, de laatste 3 analoog.
Uiteraard geniet digitaal de voorkeur naast het feit dat hogere resoltuies mogelijk zijn.
E-mail: info@companyname.com