Het scherm

Het juiste formaat, de resolutie, glanzend of mat, ook bij het scherm zijn er keuzes en afwegingen.


'Welke moet ik nemen'?

'Hoe snel is die processsor'?

'Heeft het nut om die duurdere te nemen'?

'Die draait op 2,4 en deze op 3,0 GigaHertz, dus is deze sneller....... toch?'




Ogenschijnlijk simpele vragen maar ze zijn moeilijker dan je denkt.
Welke processor geschikt is voor u hangt zodoende ook van meerdere vragen af.
Allereerst is het gebruik of doel van het systeem essentieel.

- Wilt u er foto's op bewerken?

- Wilt u zware berekeningen doen, grafisch renderen bijvoorbeeld?

- Gebruikt u veel programma's gelijktijdig?

- Heeft u altijd netspanning in de buurt?

- Wilt u er moderne spellen op spelen?


Vervolgens is het budget uiteraard kritisch bij de bepaling van het duurste onderdeel.
Tot slot de vraag hoeveel waarde u hecht aan snelheidswinst, wat is het u waard?
Op basis van die informatie kunnen wij u adviseren wat voor u de meest geschikte CPU is.
En let u vooral op dat u vanaf een bepaald niveau VEEL meer betaald voor een beperkt voordeel?
Wij wel in ieder geval!




Logo's verwijzen u naar de intel specificatie sheet van betreffende CPU serie.





Prestaties en Factoren






Kloksnelheid:

Bij de meeste mensen wel bekend in de vorm van Mega hertz (Mhz) en Giga Hertz (Ghz).
Heel eenvoudig te vergelijken met een auto, pure snelheid in de vorm van kloktikken per seconde.
Vroeger de maatstaf van snelheid en bij sommige mensen nog onterecht blijven hangen als DE indicatie voor prestaties.
Momenteel staat de rauwe snelheid al een hele tijd stil, de Pentium 4 uit 2002 liep toen al op 3 Ghz.
Ter vergelijking, de laptop CPU's van vandaag draaien tussen de 2 en 3,4Ghz.
Het is nog steeds een belangrijke factor, maar er komt meer bij kijken.

Kernen (Cores)

Vroeger had een processor 1 kern, de veel gebruikte afkorting CPU staat dan ook voor Central Processing Unit.
Meerdere kernen zijn gewoon meerdere CPU's op 1 chip, die chip met meerdere cores is nog steeds de CPU maar unit is meervoud geworden.
Er kunnen zo verschillende programma's tegelijk op verschillende kernen gedraaid worden, wat een aanzienlijk voordeel oplevert bij het
draaien van meerdere programma's tegelijk. Tegenwoordig kunnen steeds meer programma's omgaan met meer cores, zodat een enkel programma alle cores kan benutten.
Anno 2011 hebben de meeste processors minimaal 2 kernen (dual cores) maar worden de
zgn. quad core processors met 4 rekeneenheden steeds meer toegepast.
Bij de desktop computers zijn de zgn. 'hexa core' varianten met 6 kernen al geintroduceerd.
Dan is er nog het fenomeen 'Hyperthreading', een trucje van Intel waarmee het aantal cores wordt verdubbeld.
In sommige gevallen levert het winst op maar het blijft een trucje welke niet altijd werkt.

Rendement 1

Het aantal instructies dat een processor (gemiddeld) per cyclus kan uitvoeren.
Hierin zitten soms aanzienlijke verschillen tussen verschillende micro-architecturen.
De architecture is de generatie van de CPU, een nieuwe generatie kan dus meer in dezelfde tijd op dezelfde snelheid.
Een processor die op 1 GHz werkt en die gemiddeld slechts twee klokcycli per instructie nodig heeft is
sneller dan een processor die op 2 GHz werkt, maar die gemiddeld vijf klokcycli per instructie nodig heeft.
Dit is geen probleem voor het vergelijken van Laptops (aangezien die allemaal dezelfde architectuur gebruiken),
maar voor het vergelijken van apparaten zoals telefoons en tablets is dit verschillend (ARM architectuur).

Rendement 2

Pipelining is een fenomeen dat de processorsnelheid ook verhoogt.
Vroeger werden commando's altijd nĂ¡ elkaar uitgevoerd. Nu kan commando B beginnen terwijl commando A
nog verwerkt wordt; dit noemt men pipelining. Sommige processors hebben meerdere pipelines die gelijktijdig aan
meerdere opdrachten (kunnen) werken.
Vaak zijn er ook gespecialiseerde pipelines aanwezig, zodat bijvoorbeeld "gewone" opdrachten
en afwijkende opdrachten elk in een aparte pipeline verwerkt worden.
Gespecialiseerde processors zoals GPU's (Graphics Processing Unit - Processor van de videokaart)
kunnen 100en pipelines hebben, de HD6990m videokaart heeft er zelfs 1120.
Ze worden bij videokaarten verschillend benoemd waaronder, shaders, streamers of cuda cores.
De strekking blijft gelijk, het zijn individuele reken units.

Cache geheugen

Verder speelt de cache ook een belangrijke rol.
De cache is een klein maar snel "tussengeheugen" tussen het intern geheugen (RAM - Random Access Memory) en de processor).
Dit zijn geen grote verschillen onderling maar het is van invloed en komt u vaak tegen in CPU omschrijvingen.
Vandaag de dag (Sandy Bridge generatie) loopt het verschil in laptops op van 2 tot 8MB cache geheugen.
Het prestatie verschil tussen 2 en 6MB is zeker merkbaar, van 6 naar 8MB alleen in bepaalde scenario's.

Quick Links